Monday 10 September 2012

Ini JalanNya!


Melihat jalan yang penuh ranjau ini, aku berasa suram. Kelam tidak ketahui ke mana arah-ku selepas ini.
Aku runsing malah bertambah duka saat aku memerlukan teman yang akrab pergi meninggalkan diri-ku.
Sehinggakan bila aku teliti onar dan liku jalan yang pasti ini, terasa goyah apakah ini jalan yang sebenarnya akan aku lalui?
Berat, terasa sungguh berat. Mengangkat beribu tan pun lebih ringan daripada aku komited dengan jalan ini.
Sebuah jalan yang tiada rehatnya, sebuah pengembaraan yang tiada keseronokannya, sebuah pengorbanan yang tiada usainya dan sebuah masa yang tiada noktahnya.

Aku terkaku, rasa ingin diputarkan masa yang telah berlalu. Rasa ingin kembali ke alam sekolah yang lebih menyenangkan.
Adanya teman dan sahabat yang memahami. Pembelajaran yang tidak terlalu memberatkan. Kesibukan yang tidak membataskan waktu-ku. Semua itu ingin aku putar kembali!
Tapi, apakan daya. Masa berlalu tanpa jemu dan cemburu. Berlalu dan terus berlalu sehinggakan masa yang ada makin terhakis dek kesibukan yang teramat.
Inikah dunia yang sering diuar-uarkan oleh orang tua-ku?

Andai ini jalannya, satunya jalan yang akan membawa-ku ke pengakhiran yang baik, yang akan mengumpulkan kami di sebuah tempat nan suci lagi tidak terjangkau dek inderamata.
Maka, akan ku tempuhi walau payah dan letih menjadi teman-teman-ku. Biar kepenatan dan kemalasan menjadi sahabat karib-ku yang sering setia betandang tanpa jemu.
Biar jiwa teragut, jasad terluka, kerna Syurga tidak setanding wang permata dunia. Tapi titisan darah dan peluh yang dicurahkan.

Ya, menggapai redha dan SyurgaNya bukanlah suatu impian yang mudah. Tapi, apakah ada jalan lain yang boleh menyelamatkan diri-ku suatu hari nanti?
Tidak.





No comments:

Post a Comment