Monday 10 September 2012

Usah Sedih, Bangkit!

Sedih, masih ada yang merungut ketidakpuas hati-an. Katanya suasana yang baik itu tidak ada, tetapi 'sahabat' kiri dan kanan ada di sekeliling mereka. Bahkan bertambah cukup baik, mempunyai roomate yang yang masih mengajak kepada kebaikan, ajak bangun subuh, ajak study, tunjuk qudwah dan paling minima ajak tunaikan perkara yang wajib. Tidak pun, ada senior-senior yang satu IPT yang masih boleh berpakat untuk berjumpa. Mungkin, boleh diaturkan sekali sebuah perjumpaan mingguan berbentuk halaqah, usrah, bulatan gembira, study-circle dan macam-macam lagi istilah yang diberi. Boleh kata, mereka ada dan dekat!


Mungkin, dia tidak nampak bagaimana kondisi dan situasi sahabat yang ada di IPT lain. Sahabat yang memang tiada 'sahabat' di situ. Bertambah, suasana yang sungguh liar dan berbeza. Boleh jadi sebagai pusat penyembelihan iman. Sungguh mencabar dan tidak tertahan kesukarannya. Tapi, masih ada yang merungut? Pelik dan tidak percaya. Di suatu tempat yang hidup berseorangan, dicari segala jenis kebaikan yang ada walaupun ianya sekecil zarah agar diri tidak terhanyut dan alpa. Mengharapkan amalan yang kecil itu yang melahirkan sesuatu yang bermakna.


Sedih, rasa kesian.. Bukanlah ingin mengata diri ini hebat. Jauh dari itu, bahkan diri ini masih mempunyai 1001 kelemahan.

.......................................

Mungkin, Allah ingin tunjukkan bahawa kita sentiasa perlu bertawakal kepadaNya. Sentiasa mengharapkan pertolongan bukan selain dari Dia. Dan meyakini, bahawa iman itu boleh terus subur di tempat yang melampau 'suhu'nya. Boleh turut bersaing walau kiri kanan ada sahaja obstacle. Tetapi dengan ber-syarat, diri kita masih berusaha mencari hidayahNya!

Kejarlah, bukan menanti. Bangkitlah, bukan mengharap. Efektif, bukan de-efektif. Gagahkan dirimu, rangkul dan pikul amanah ini bersama. Lihatlah risalah sirah para sahabat dalam menyampaikan risalah agung ini. Bak kata Saad bin Abi Waqqas dalam riwayat hidupnya;

"Aku adalah anak panah Islam. Campakkanlah aku ke mana sahaja, aku tetap berjuang demi Islam!

Just keep up and never turns down. Use all the opportunity and think wisely. Be grateful, pal. If you said that the bi'ah doesn't exist there, then think again how about the others 'sahabat' who're live alone. How, they want to survive with all the resistance around them. How they want to compete with the 'citizens'. Might be very hard and so difficult. Only Allah, who are the most merciful can gives the guidence and knows how hard is it to istiqamah.

Allahumma tsabbit qulubana 'ala dinika wa 'ala tho'atik.. Ameen ya Rabbal 'alamin...

No comments:

Post a Comment